TurystykaDostępna.pl

Aneta Bilnicka

Komunikacja empatyczna w pracy

Komunikacja empatyczna w pracy

Tam gdzie są ludzie pojawiają się emocje. Każde miejsce pracy jest nimi przepełnione, rozmowy się toczą, rzeczy się dzieją, a ludzie odczuwają i różnie reagują. Do tego dochodzi presja czasu, zadania do wykonania, porozumienia i nieporozumienia, wszystko to powoduje, że emocje, gdy nie są dobrze zarządzane, mogą stać się toksyczne. To samo dotyczy rozmów z kandydatami czy pracownikami. Fraza „emocje nie powinny przenikać do naszej pracy” jest tak samo bezużyteczna jak „właśnie do Ciebie oddzwaniałam”, należy nauczyć się z nimi radzić a nie udawać, że ich nie ma. Myślę, że to co znajdziecie poniżej może w tym pomóc.

Porozumienie bez Przemocy pomaga (mi) zrozumieć, czego potrzeba kandydatowi do pracy/pracownikowi w danej chwili i odzwierciedlić mu te potrzeby, co z kolei przekłada się na zaplanowanie pracy i celów. To dotyczy całego zespołu. To słuchanie drugiego człowieka z pełną uwagą. To może być sposób komunikacji w pracy ale też filozofia życia.

To nie tylko metoda komunikacji, ale kontakt z własnymi emocjami, sposób patrzenia na siebie i innych ludzi, znany również jako: NVC (skrót od ang. Nonviolent Communication), Język Serca, Język Żyrafy, czy Empatyczna Komunikacja, stworzona i upowszechniona przez Marshalla Rosenberga, który wierzył, że życie w harmonii z innymi i z samym sobą jest możliwe, że świat może iść w stronę pokoju, współpracy, wzajemnego szacunku i zrozumienia.

język żyrafy pomaga w komunikacji z pracownikami i klientami

Jego dzieciństwo naznaczyło wybór drogi zawodowej. Był świadkiem zamieszek na tle rasowym, sam też doświadczył przemocy ze względu na swoje żydowskie pochodzenie. Przekonał się wówczas, „że imię może być równie niebezpieczne jak kolor skóry”. I jak twierdził, od tamtego czasu próbował sobie odpowiedzieć na dwa pytania:
„Co prowadzi ludzi do zachowań nacechowanych przemocą w stosunku do drugiego człowieka?”
„Co pozwala ludziom, nawet w trudnych dla nich okolicznościach, pozostać współczującym i rozumiejącym?”

Te pytania prowadziły go dalej. Wybrał studia psychologiczne, a w 1961 roku otrzymał tytuł doktora psychologii klinicznej.

„(…)pełna miłości żyrafa uczy nas jak oswoić szakala oraz wsłuchiwać się w język serca” Luis Alarcon Artas Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”

Żyrafa jest symbolem języka serca czyli komunikacji empatycznej

Ta metoda nie zawiera niczego nowego, bo – zdaniem samego Rosenberga – „ludzie z natury są skłonni do porozumiewania się bez przemocy. Czasem jednak bywamy tak poddani presji czasu i kulturze rywalizacji i dominacji, że zapominamy o naszej ludzkiej współczującej i zdolnej do wzajemnej współpracy naturze”.

Tutaj zostawiam tylko inspirację i podstawy tej wspaniałej metody, zachęcam do zgłębienia tematu. Znajdziecie tutaj materiały do pobrania do warsztatów w duchu NVC (lista potrzeb, lista uczuć.)

NVC To skupienie uwagi na 4 elementach: na tym, co spostrzegamy, co czujemy, czego potrzebujemy oraz na formułowaniu próśb.

W mojej pracy najbardziej pomógł mi element pierwszy: spostrzeganie, a dokładnie rozgraniczenie spostrzeżeń i ocen. Skupienie się na faktach. A później formułowanie myśli i próśb w sposób empatyczny.

Jeśli będziesz słuchać tak jakbyś miał/a później powiedzieć tej osobie, odzwierciedlić, co usłyszałeś zobaczysz i zrozumiesz różnicę. Niewątpliwie szybciej zrozumiesz tą metodę zapisując się na szkolenie lub rozmawiając z osobą, która stosuje ją od lat. To trochę jak z nauką Nordic Walking, pewne rzeczy są intuicyjne, możesz o spacerowaniu z kijkami czytać, słuchać, ale dopóki nie spróbujesz, dopóki instruktor/ka nie wyjaśni Ci podstaw techniki, w tym wypadku nie doświadczysz empatycznego słuchania, ten temat może być niejasny lub źle stosowany. Najlepiej skorzystać z wiedzy i doświadczenia ekspertów/ek. Zapoznaj się z moją ofertą szkoleń.

Dla osób chcących dzielić się Porozumieniem zawodowo:

1) Słuchanie empatyczne jest sposobem na odkrycie potrzeb pracownika – pozwala dostrzec co ułatwia, a co utrudnia słuchanie. 

2) Pomaga rozpoznać swoje emocje i innych ludzi oraz korzystać z ich energii. 

3) Rozwija umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami (swoimi i drugiej osoby)
i trudnymi sytuacjami z pracownikiem.

4) Pomaga w udzielaniu informacji zwrotnej. 

5) Pomaga budować i poszerzać bazę zadowolonych pracowników 🙂

 

Udostępnij wpis:

Poprzedni wpis
#DOSTĘPNOŚĆ (2) bazy turystycznej dla osób z niepełnosprawnościami
Następny wpis
9 rzeczy składających się na szczęście w pracy

Sprawdź inne wpisy

# DOSTĘPNOŚĆ (4) Szlaki turystyczne i zasady projektowania infrastruktury towarzyszącej

Szlaki turystyczne i zasady projektowania infrastruktury towarzyszącej #DOSTĘPNOŚĆ to cykl artykułów na temat dostępności przestrzennej, komunikacyjnej i informacyjnej dla osób z różnym stopniem sprawności, tak aby wszystkim żyło/pracowało i podróżowało się lepiej, wygodniej – po prostu dostępniej. W tym numerze o tym jak udostępniać szlaki turystyczne osobom ze szczególnymi potrzebami

Czytaj więcej »