Aneta Bilnicka

#DOSTĘPNOŚĆ (2) bazy turystycznej dla osób z niepełnosprawnościami

#DOSTĘPNOŚĆ to cykl artykułów na temat dostępności przestrzennej, komunikacyjnej i informacyjnej dla osób z różnym stopniem sprawności, tak aby wszystkim żyło/pracowało się lepiej, wygodniej – po prostu szczęśliwiej.
W tym numerze przeczytasz o tym jak dostosowywać usługi turystyczne do potrzeb starszych turystów lub z niepełnosprawnościami.

Jednym z najważniejszych czynników, które mogą umożliwić podróż lub skorzystanie z usługi, jest dostępność bazy turystycznej. Jej brak jest właśnie jedną z tych przeszkód, która wstrzymuje lub wyhamowuje ruch turystyczny i powoduje, że Ci którzy chcieliby wyjeżdżać częściej są pozbawieni takiej możliwości, a więc co robić żeby było lepiej i dostępniej?

Wiele form niepełnosprawności lub chorób przewlekłych, nie zawsze widocznych na zewnątrz (np. osłabienie słuchu, alergie, astma, cukrzyca, choroby psychiczne) wymagają specyficznej informacji turystycznej, obejmującej warunki zakwaterowania, wykaz miejscowych lekarzy i aptek czy zakładów gastronomicznych o specjalnym charakterze wyżywienia (Tourismus für Alle… 2002).

Osoby starsze i dzieci oraz osoby z niepełnosprawnościami bez względu na formę, obecność choroby przewlekłej czy chwilowego zaburzenia sprawności oczekują:

  • dostosowania usługi do ich potrzeb,
  • obsługi przez pracowników odpowiednio do określonej sytuacji,
  • traktowania pełnego szacunku i wyrozumiałości – żadnej litości lub współczucia,
  • dokładnej, szczegółowej informacji o udzielanych usługach, również informacji o odległościach obiektu od przystanków autobusowych i dworca kolejowego,
  • odpowiedniej usługi transportowej, np. transportu od stacji kolejowej do hotelu, przeniesienia bagażu,
  • usunięcia wszystkich przeszkód i barier, a także informacji o sposobie dostępności infrastruktury bazy turystycznej,
  • dostępności produktów i usług wzdłuż całego łańcucha usług turystycznych.

Podstawowe potrzeby i żądania każdego indywidualnego podróżnego zmieniają się, stąd organizatorzy turystyki nie powinni zakładać istnienia wyłącznie „standardowego” gościa. Osoby starsze lub z niepełnosprawnością uważają siebie za klientów, stąd oczekują traktowania z godnością i szacunkiem.

W celu lepszego udostępnienia infrastruktury dla wszystkich grup ludności Europen Concept for Accessibility (ECA) i niemiecki Instytut ds. Standaryzacji (DIN Report No. 124) przyjęły cztery zasady „dostępnej usługi i produktu”:

  1. zasada kółka/stopy: każda osoba, zarówno użytkownik wózka, jak i pieszy, powinna mieć tyle miejsca wokół siebie, by mogła zrobić obrót dokoła własnej osi (zatoczyć koło);
  2. zasada dwóch zmysłów: każda informacja powinna być dostępna przez co najmniej dwa zmysły (wzrok, słuch, dotyk);
  3. zasada KISS (kept it short and simply): informacja powinna być krótka i prosta;
  4. stosowanie trzech kluczowych poziomów orientacji wizualnej, dotykowej i słuchowej, Są to:
  • Brak ostrzeżeń oraz sygnałów alarmowych stanowi narażenie życia – sygnały alarmowe, służby ratunkowe, śmiertelne niebezpieczeństwo.
  • Brak informacji oraz opcji ich przekazywania ma daleko idące konsekwencje – informacja (jednokierunkowa).
  • Brak kanałów komunikacyjnych oraz oznakowania jest przykry oraz irytujący (na podstawie RUHE 2003 a i b) – komunikacja (dwukierunkowa).

Ze względu na różne, czasem nawet przeciwstawne wymagania poszczególnych grup OzN, planując dostęp do instytucji i urządzeń należy wziąć pod uwagę następujące aspekty (Bedirhan Ustun 1998):

  • stopień niepełnosprawności (lekki, umiarkowany, znaczny),
  • kategorię niepełnosprawności: niepełnosprawność sensoryczna (słuchowa, wzrokowa, dotykowa), niepełnosprawność fizyczna, (motoryczna), niepełnosprawność psychiczna (niesprawność intelektualna, umysłowa),
  • orientacja w otoczeniu, obejmująca również zdobywanie i wymianę informacji oraz zdobywanie wiedzy, czynności życia codziennego
  • poruszanie się w przestrzeni,
  • integracja społeczna – aktywny udział w różnych formach życia społecznego.

Wiele kwestii udostępniania budynków i przestrzeni dla osób niepełnosprawnych regulowane jest przepisami prawa budowlanego oraz ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym. Niemniej jednak same osoby z ograniczoną mobilnością podają wymagania, jakie powinno spełniać ich otoczenie, by likwidować bariery.

Niepełnosprawność ruchowa

Wśród wszystkich niepełnosprawnych osób z ograniczoną mobilnością, najlepiej swoją obecność sygnalizują użytkownicy wózka. Są najbardziej widoczni. Jednakże w grupie osób z dysfunkcją mobilności znajdują się i takie, u których pomimo szerokiego zasięgu osłabienia narządu ruchu wada nie jest widoczna na zewnątrz. Na przykład ludzie starsi poruszają się wolno i/lub ostrożnie.

Z tego też względu wymagania, jakie musi spełniać baza turystyczna dla osób z niepełnosprawnością ruchową, są następujące:

  • utwardzone i pozbawione progów szlaki komunikacyjne,
  • odpowiednio dostosowane wejścia do budynków (szerokie drzwi, poręcze, podjazdy, rampy),
  • miejsca postojowe dla pojazdów odpowiednio oznakowane i o zwiększonym wymiarze,
  • antypoślizgowe nawierzchnie, odpowiednio wyprofilowane i oznaczone schody,
  • urządzenia dźwigowe podnoszące na kondygnacje użytkowe,
  • odpowiednio urządzone pomieszczenia mieszkalne i węzły higieniczno- sanitarne,
  • dostosowane środki lokomocji (pochylnie najazdowe, podnośniki),
  • odpowiednia sygnalizacja alarmowo-przyzywowa,
  • dostosowane urządzenia rekreacyjne,
  • dostosowane zakłady gastronomiczne,
  • gotowość pracowników obsługi do pomocy,
  • odpowiednia informacja o dostosowaniu bazy turystycznej do ich potrzeb.

Niepełnosprawność wzroku

Baza turystyczna musi spełniać następujące wymagania dla osób niewidomych i niedowidzących:

  1. otwarte przestrzenie i ścieżki wolne od przeszkód,
  2.  jednoznaczne i dokładne opisy środowiska pomagające doświadczyć otoczenie i przeszkody,
  3. dobrze oświetlone i wysokiego kontrastu oznakowanie,
  4. możliwość dotknięcia przedmiotów najbliższego otoczenia,
  5. sygnały akustyczne dla określenia przeszkody lub niebezpiecznego miejsca,
  6. stosowanie dokumentów i formularzy w alfabecie Braille’a,
  7. informacje na nośnikach CD, DVD itp. albo w alfabecie Braille’a,
  8. dostępny asystent gotowy pomóc w szczególnych przypadkach, tzw. Koordynator dostępności.

 

Dysfunkcję wzroku należy w dużej mierze traktować jako niepełnosprawność w orientacji i odbiorze informacji. Jednak dla osób niewidomych i niedowidzących poruszanie się jest nie tylko utrudnione, ale także ryzykowne. Dobra informacja wzmacnia ich pewność oraz zmniejsza ryzyko wypadku. Sprawia, że są w stanie poruszać się samodzielnie.

Największe zagrożenie stwarzają dla niewidomych:

  • źle zabezpieczone i oznakowane prace drogowe,
  • ogródki kawiarniane,
  • zbyt wiele przedmiotów ustawianych na chodnikach – plansze i stojaki z reklamą, donice z kwiatami, kosze, znaki, słupki oraz zaparkowane samochody,
  • nadmierny hałas, który uniemożliwia i zaburza odbiór sygnałów płynących z otoczenia.
  • przeszklone drzwi i ściany stanowią niebezpieczeństwo dla osób z niepełnosprawnością wzroku.

 W orientacji przestrzennej pomagają natomiast:

  • krawężniki,
  • sygnały akustyczne na przejściach dla pieszych i w windach,
  • kontrastujące oznaczenia na schodach i chodnikach,
  • odpowiednio zaprojektowane oświetlenie.

Wyróżniony kolorem pierwszy i ostatni stopień schodów.

Niepełnosprawność słuchu

Baza turystyczna powinna być odpowiednio technicznie przygotowana do obsługi osób niedosłyszących oraz głuchych i stosować takie rozwiązania, jak (Budny 2003):

  1. informacja w formie pisemnej (broszury, informatory, przewodniki) o przystosowaniu obiektu do obsługi gości niepełnosprawnych słuchowo,
  2. tablice z napisami informacyjnymi,
  3. telefony z funkcją audio-visual,
  4. ułatwienia z wykorzystaniem technologii Bluetooth, sygnalizatory i wibracje,
  5. systemy alarmowe z funkcją audio-visual,
  6. lektorzy – tłumacze języka migowego, e-lektorzy

Niepełnosprawność intelektualna:

Wśród ogólnych wskazówek etycznych dotyczących obsługi osób niepełnosprawnych intelektualnie należy wymienić (Cohen 2003):

  1. nie zakładaj, że koniecznie potrzebują one jakiejś dodatkowej pomocy lub innego traktowania,
  2. traktuj ich, jak inne osoby – nie rób założeń opartych na doświadczeniach, jakie miałeś z innymi ludźmi z niepełnosprawnością intelektualną,
  3. nie zakładaj, że muszą lub powinni brać lekarstwa,
  4. nie zakładaj, że nie są kompetentni do uczestniczenia w różnych pracach, które wymagają szerokich umiejętności i zdolności,
  5. nie zakładaj, że nie wiedzą, co jest dla nich najlepsze,
  6. jeżeli denerwują się, spytaj spokojnie, czy możesz im pomóc i uszanuj ich życzenie,
  7. nie zakładaj, że są niezdolni, by poradzić sobie z jakimś problemem,
  8. rozmawiając używaj zdań niezłożonych i prostych słów,
  9. informując ogranicz treści abstrakcyjne, wymagające wysiłku intelektualnego (historyczne, techniczne),
  10. nie mów do osoby dorosłej, jak do małego dziecka.

Autorka: Aneta Bilnicka

Udostępnij wpis:

Poprzedni wpis
Model Biznesowy Happiness
Następny wpis
Komunikacja empatyczna w pracy

Sprawdź inne wpisy

Autorka bloga Turystyka dostępna Aneta Bilnicka

Czym się różni turystyka dla wszystkich od turystyki dostępnej?

Wraz z rozwojem zainteresowania turystyką dostępną, w wielu krajach zaczęto powszechnie używać terminu „Tourism for All”, ale czy na pewno możemy używać tych terminów zamiennie? Czym się różni turystyka dla wszystkich od turystyki dostępnej? Mimo że te terminy są używane zamiennie, nie są tożsame. Turystyka dla Wszystkich obejmuje całą populację nie

Czytaj więcej »

Jak europejski akt w sprawie dostępności (EAA) wpłynie na prywatne firmy w Polsce?

Europejski akt w sprawie dostępności (EAA – European Accessibility Act) to ustawa mająca na celu zapewnienie równego dostępu niepełnosprawnym Europejczykom poprzez wymaganie dostępności różnych produktów i usług. Przed EAA Unia Europejska była mozaiką różnych zasad dostępności. EAA zmiata to i zastępuje znormalizowanymi wymogami dostępności. Komisja Europejska (władza wykonawcza UE) powoła

Czytaj więcej »