TurystykaDostępna.pl

Aneta Bilnicka

Polskie prawo turystyczne a dostępność cz.1

Polskie przepisy regulujące usługi turystyczne uwzględniają potrzeby osób z niepełnosprawnościami, zobowiązując obiekty hotelarskie i infrastrukturę do zapewnienia dostępności. Dzięki określonym standardom architektonicznym i organizacyjnym turystyka staje się bardziej dostępna dla wszystkich.

Załącznik nr 8 do ROZPORZĄDZENIA MINISTRA GOSPODARKI I PRACY z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, zawiera minimalne wymagania w zakresie dostosowania obiektów hotelarskich do potrzeb osób z niepełnosprawnościami:

Obiekty hotelarskie powinny spełniać wymagania w zakresie dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych, w zakresie określonym dla budynków zamieszkania zbiorowego w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2015 r. poz. 1422), zwane dalej „warunkami technicznymi”, a także następujące wymagania dodatkowe:

1. Obiekty hotelarskie

Obiekty hotelarskie powinny spełniać wymagania w zakresie dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych zgodnie z przepisami oraz dodatkowymi wymaganiami:

  1. W obiektach powyżej 50 j.m. co najmniej jedna j.m. powinna być dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych w sposób określony w punktach 7-9, a dla każdych kolejnych rozpoczętych 100 j.m. powyżej 100 j.m. co najmniej jedna.
  2. Ogólnodostępne elementy wyposażenia obiektu, takie jak urządzenia komunikacji wewnętrznej, przyciski i wyłączniki, powinny być umieszczane na wysokości 90-110 cm, umożliwiającej swobodne korzystanie osobom poruszającym się na wózku.
  3. Co najmniej jeden telefon ogólnodostępny przystosowany do korzystania przez osoby niepełnosprawne, umieszczony na wysokości 90-110 cm, umożliwiającej swobodne korzystanie osobom poruszającym się na wózku.
  4. Co najmniej jedno stanowisko recepcyjne powinno dysponować ladą o wysokości nieprzekraczającej 90 cm, z podjazdem o wysokości min. 67 cm, lub powinno być wydzielone osobne stanowisko obsługi osób poruszających się na wózkach.
  5. W salach gastronomicznych i wielofunkcyjnych należy przystosować miejsca umożliwiające korzystanie z usług osobom na wózkach.
  6. Przyciski sterujące windami powinny być opisane w sposób czytelny dla niewidzących, a windy wyposażone w sygnalizację dźwiękową.
  7. J.m., o których mowa w punkcie 1, powinny zostać wyposażone w poręcze i uchwyty ułatwiające korzystanie z urządzeń higieniczno-sanitarnych.
  8. Wyłączniki światła, sygnalizacja przywoławcza, telefon i sterowanie telewizorem powinny być dostępne z łóżka.
  9. W j.m., o których mowa w punkcie 1, należy zapewnić umeblowanie umożliwiające korzystanie osobom poruszającym się na wózkach, w tym wysokość podjazdu min. 67 cm pod płytę stołu, biurka i umywalki.

2. Kempingi

Kempingi, niezależnie od wymagań dla budynków usytuowanych na ich terenie, powinny spełniać następujące wymagania:

  1. Należy zapewnić co najmniej 2 stanowiska obozowania dla osób niepełnosprawnych położone w najbliższej odległości od urządzeń ogólnodostępnych.
  2. Parking przy recepcji powinien posiadać stanowisko postojowe dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
  3. Stanowiska obozowania dla osób niepełnosprawnych powinny dysponować dojazdem dla samochodów.
  4. Ciągi komunikacyjne powinny zostać utwardzone, posiadać szerokość co najmniej 180 cm i umożliwiać dostęp ze stanowisk dla osób niepełnosprawnych do wszystkich urządzeń ogólnodostępnych.
  5. Co najmniej jeden ustęp powinien być dostępny dla osoby na wózku.

3. Obiekty niewymagające dostosowania

Nie wymagają dostosowywania do potrzeb osób niepełnosprawnych:

  • Schroniska górskie pozbawione dojazdu drogą publiczną.
  • Schroniska młodzieżowe i domy wycieczkowe posiadające mniej niż 150 miejsc noclegowych.

Objaśnienia:

  • j.m. – jednostki mieszkalne.

 

 

Zdjęcie poglądowe: Pexels

Udostępnij wpis:

Następny wpis
O wykluczeniu i drogach do równości

Sprawdź inne wpisy

zdjęcie wygenerowane przy pomocy AI, przedstawia osobę poruszającą się o kulach z googlami AR na głowie patrzącą na Londyn zw swojego domu

Nowe technologie w turystyce

Trendy i Nowe technologie w turystyce Poniżej najnowsze trendy technologiczne w turystyce, wraz z nowymi technologiami, które są odpowiedzią na zmianę zachowań konsumentów spowodowaną wirusem COVID. Przed omówieniem trendów technologicznych w branży turystycznej, zacznijmy od tego, że  ilekroć musimy przenieść się z jednego miejsca do drugiego, pierwszą rzeczą, którą robimy,

Czytaj więcej »
Gruzja, góry w szacie wiosennej, na pierwszym planie stare drewniane krzesło. Światowy Dzień Turystyki 2024

Światowy Dzień Turystyki 2024

Temat Światowego Dnia Turystyki w roku 2024 to „ Turystyka i pokój ”, który będzie podkreślał związek między turystyką a pokojem na świecie. Turystyka może promować współzależność gospodarczą między sąsiadami, zachęcając do współpracy i pokojowego rozwoju.

Czytaj więcej »