TurystykaDostępna.pl

Aneta Bilnicka

9 rzeczy składających się na szczęście w pracy

Szczęśliwy pracownik to produktywny pracownik, ale co składa się na szczęście w miejscu pracy?

9 rzeczy składających się na szczęście w pracy:

1.  Dostępność

Rozumiana jako możliwość wykonywania danej pracy, również dzięki ułatwieniom i odpowiedniemu dostosowaniu miejsca pracy. Począwszy od rekrutacji, przez wykonywanie codziennych obowiązków służbowych po tzw. rozstanie się po ludzku.Więcej o dostępnej rekrutacji, pokazanej z perspektywy pracownika i pracodawcy, przeczytasz w moim artykule o „Świadomym projektowaniu ścieżki zawodowej” w czasopiśmie KSSN, str. 28: http://www.kssn.pl/kssn_czasopismo_archiwum/017_KSSN/index.html

2. Jasny zakres obowiązków i odpowiedzialności

Jasny dla obu stron, przedyskutowany i zaakceptowany. Dobrze żeby go aktualizować po każdej rozmowie oceniającej.

3. Szansa rozwoju w firmie/organizacji

Mile widziana „Polityka Rozwoju Pracowników”. Atmosfera w pracy sprzyjającą poszerzaniu kompetencji na pewno przyniesie pozytywne rezultaty. Każdy przecież chce się szkolić, prawda?
Sposobem na zaplanowanie rozwoju pracownika może być również przygotowanie indywidualnego planu rozwoju zawodowego. W tym celu potrzebne będzie:

OKREŚLENIE CELÓW ROZWOJOWYCH, które będą dotyczyły zwiększenia wiedzy, zdobycia bądź rozwinięcia umiejętności przez pracownika. Cele powinny wynikać z przeprowadzonej analizy, być postawione w dłuższej perspektywie czasowej (rok-dwa lata) i bezpośrednio związane z planami strategicznymi organizacji. Rekomendowane jest określenie nie więcej niż 2-4 celów rozwojowych na rok dla pracownika.
WYBÓR NARZĘDZI (metod, form), które pozwolą osiągnąć postawione cele rozwojowe w określonym czasie i przy posiadanych zasobach organizacji (finansowych, czasowych). Uzupełnieniem powinien być harmonogram, który umożliwia rozwój, ale nie koliduje w wykonywaniem zadań na danym stanowisku.

4. Możliwość doszkalania.

Jeśli nie stwarzasz okazji do szkolenia swoich pracowników nie tylko stoisz w miejscu, ale się cofasz. Przykłady z samej góry:

Microsoft Polska – laureat Listy Najlepsze Miejsca Pracy Polska 2012: Organizacje zatrudniające poniżej 500 pracowników.
„Możliwość rozwoju zawodowego to jedna z ważniejszych kwestii branych pod uwagę przy wyborze pracodawcy. Rozwój kompetencji oraz budowanie zaangażowanego środowiska pracy jest też jednym z kluczowych celów biznesowych firmy Microsoft. Dlatego każdego roku każdy pracownik wraz z przełożonym opracowuje własny plan rozwoju kariery. W realizacji indywidualnych planów pomocna jest kompleksowa polityka szkoleń globalnych, lokalnych oraz tych, szytych na miarę pod kątem indywidualnych potrzeb pracowników. Dodatkowo wspieramy karierę pracowników przy wykorzystaniu nowoczesnych technik HR – oferujemy mentoring, coaching, shadowing i onboarding. Ciekawe projekty i codzienne wyzwania adresujące indywidualne aspiracje oraz wsparcie liderów powodują, że Microsoft jest uważany za firmę, w której można z powodzeniem realizować swoje ambicje zawodowe. W dzisiejszych czasach to zaangażowani pracownicy świadczą o firmie i tworzą jej przewagę konkurencyjną” – mówi Andrzej Borczyk, Dyrektor Personalny polskiego oddziału firmy Microsoft.

Sabre Polska – laureat Listy Najlepsze Miejsca Pracy Polska 2012: Organizacje zatrudniające powyżej 500 pracowników.
„Polityka szkoleniowa w firmie Sabre pozwala pracownikom korzystać z szerokiej oferty szkoleń technicznych oraz tych, rozwijających umiejętności interpersonalne. Nasi pracownicy biorą udział w szkoleniach wewnętrznych, prowadzonych przez firmy zewnętrzne, konferencjach, spotkaniach z ekspertami z innych krajów, a także licznych szkoleniach internetowych. Mają również możliwość korzystania z wirtualnej biblioteki zawierającej ponad 15.000 książek. Wiemy, że możliwości rozwoju zawodowego są niezwykle istotne zarówno dla naszych pracowników, jak i potencjalnych kandydatów. Dlatego dbamy o to, aby nasza oferta szkoleń i potencjalnych możliwości rozwoju kompetencji była różnorodna i atrakcyjna” – mówi Marzena Arszyńska, Learning&Development Manager w Sabre Polska.

9 rzeczy składających się na szczęście w pracy

5. Zdrowa atmosfera w miejscu pracy

Zdowa tzn. pozbawiona toksycznych relacji. Pesymizm, intrygi, obgadywanie nieobecnych może się udzielić! Nie daj się wciągnąć we współodpowiedzialność za nieciekawą atmosferę w pracy i – nie plotkuj.

Kiedy uznać, że dana relacja jest dla nas niszcząca?  Te symptomy powinny Cię zaniepokoić:

  • boisz się być szczera /szczery,
  • dostosowujesz się na siłę,
  • obniża się Twoja samoocena,
  • Twoje osiągnięcia są pomniejszane,

6. Dobre nawyki w pracy (np. wyznaczać sobie cele do osiągnięcia)

  • „polityka czystego biurka”
  • dbaj o swoje zdrowie (plecy, oczy)
  • rób sobie krótkie przerwy
  • wyeliminuj rozpraszacze

7. Poznanie swoich wartości

Jeśli chcesz żyć i pracować zgodnie ze sobą i swoimi wartościami, dobrze się zastanowić jakie one właściwie są. Wiedza na ich temat pozwoli Ci robić w życiu to co jest dla Ciebie ważne.

Jak odkryć swoje wartości? Poczytaj: https://michalpasterski.pl/2009/03/poznaj-swoje-wartosci/

8. Dobre poznanie swoich potrzeb (jako pracownika)

Jeśli chciałbyś żeby pracodawca odpowiadał na Twoje potrzeby czy, aby na pewno mu o nich powiedziałeś?
Najpierw o źródłach potrzeb. Psychologowie pracy wyróżnili 6 źródeł potrzeb:

  1. dziedziczenie
  2. nawyki
  3. wpływ autorytetów
  4. ślepe naśladownictwo
  5. nacisk otoczenia
  6. autonomizacja środków stosowanych dla osiągnięcia końcowych celów,
    ja na podstawie obserwacji dodaję:
  7. poziom sprawności

Usiądź wygodnie i zastanów się… jakie masz potrzeby jako pracownik i jak Twój szef może Ci pomóc je zabezpieczyć w miejscu pracy. Może Ci w tym pomóc lista potrzeb, którą znajdziesz w artykule o komunikacji empatycznej.

9.  Empatyczny model komunikacji Marshalla Rosenberga.

Sam model  Porozumienia bez Przemocy zawiera 4 elementy wypowiedzi:

  • obserwacje lub fakty (konkretne, które możemy zobaczyć, usłyszeć),
  • uczucia (pojawiające się w reakcji na zdarzenie, które obserwujemy),
  • potrzeby (uniwersalne wartości, pragnienia, potrzeby, z których wynikają nasze uczucia),
  • prośby (klarownie i konkretne sformułowania, które pomogą w zaspokojeniu jakiejś potrzeby).

Więcej o tym modelu przeczytasz: komunikacja-empatyczna-w-pracy

Zatem… zanim kogoś skrytykujesz lub ocenisz, zastanów się jak możesz powiedzieć to inaczej? Powołując się na fakty i szukając rozwiązań, bez obwiniania i wypominania.

HAPPINESS AT WORK: o wszystkie powyższe rzeczy może i powinien zadbać Happiness Manager. Więcej znajdziesz we wpisie CZYM ZAJMUJE SIĘ HAPPINESS MANAGER?

Udostępnij wpis:

Poprzedni wpis
Komunikacja empatyczna w pracy
Następny wpis
Czym zajmuje się Happiness Manager/ka?

Sprawdź inne wpisy

Autorka bloga Turystyka dostępna Aneta Bilnicka

Czym się różni turystyka dla wszystkich od turystyki dostępnej?

Wraz z rozwojem zainteresowania turystyką dostępną, w wielu krajach zaczęto powszechnie używać terminu „Tourism for All”, ale czy na pewno możemy używać tych terminów zamiennie? Czym się różni turystyka dla wszystkich od turystyki dostępnej? Mimo że te terminy są używane zamiennie, nie są tożsame. Turystyka dla Wszystkich obejmuje całą populację nie

Czytaj więcej »